24.04.2022 Raszczyce

W niedzielne przedpołudnie grupą Sokołów wybraliśmy się na wycieczkę rowerową do Raszczyc w gm. Lyski, aby zobaczyć ruiny zamku. Obiekt do którego udaliśmy się leży na prywatnym terenie należącym do wójta gminy Lyski pana Grzegorza Gryta, który chętnie umówił się z nami na spotkanie aby opowiedzieć o historii tego miejsca. Po przybyciu do celu naszej wycieczki i przywitaniu przez gospodarza tego terenu, zaparkowaliśmy rowery i udaliśmy się z nim do miejsca na którym stał zamek. Historyczną opowieść rozpoczęliśmy od słodkiego poczęstunku przygotowanego przez pana Grzegorza. Dowiedzieliśmy się, że ów zamek to była budowla obronna powstała na sztucznym nasypie, na wzgórzu zwanym Bednarkowcem – zameczek z wieżą obronną i przynależnymi do niego zabudowaniami. Do dziś istnieją tam resztki piwnic, w których zobaczyliśmy dobrze zachowane, wykonane z cegły filary oraz sklepienia krzyżowo-żebrowe i małe, wąskie okienka. Po zobaczeniu piwnic udaliśmy się w miejsce gdzie stała wieża obronna wykonana z kamienia i cegły, o czym świadczą pozostałości zachowanych fundamentów w formie czworoboku. Ponadto dowiedzieliśmy się, że wokół terenu na którym stał zameczek z wieżą obronną były stawy i rozlewiska wodne okalające wzgórze (do dziś zachowały się trzy) oraz, że znajdował się tu folwark, z browarem, chlewnią i owczarnią. Zwiedzanie zakończyliśmy wspólnym zdjęciem oraz drugą niespodzianką przygotowaną przez pana Grzegorza, który każdemu z nas wręczył przewodnik turystyczny „Szlak Górnej Odry -zielone ścieżki pogranicza”, odblask na rower i długopis. Pomimo pochmurnej i wietrznej pogody, wycieczka była udana. Bardzo dziękujemy panu wójtowi, który poświęcił nam czas w niedzielne przedpołudnie opowiadając o historii zwiedzanego przez nas miejsca, a także za miłe niespodzianki.