Krajoznawcza 2008

11 listopada 2008

Ziemia Lubliniecka

2008lubliniec

Mocna ekipa Sokołów wyruszyła dwoma autami w słoneczny listopadowy dzień na zwiedzanie zabytków Ziemi Lublinieckiej. W okolicach Lublińca znajduje się sporo ładnych pałaców i kościołów drewnianych. także miasteczka, podobnie jak w innych częściach Polski, mają coraz bardziej zadbane rynki i ścisłe centra.
Szkoda tylko, że w porównaniu z innymi krajami tak mało wywieszonych było flag w dniu Święta Niepodległości. Za to uczestnicy naszej wycieczki w tym dniu świątecznym odwiedzili cmentarz wojenny w Lublińcu oraz wspominali poległych przy licznych tablicach pamiątkowych z okresu I i II Wojny Światowej i tym samym cała wycieczka przebiegła i w miłej i w patriotycznej atmosferze.

tekst i foto: Piotr Słanina

12-14 września 2008

51 Ogólnopolski Zlot Przodowników Turystyki Pieszej w Lublinie

2008lublin

Jak co roku tak i w tym byliśmy na zlocie Przodowników w Lublinie.W Lublinie byliśmy dzień wcześniej by powspominać chwile które myśmy tu spędzili razem z kolegami w 2005. Nazajutrz wycieczka przedzlotowa która nas wiodła trasami po najpiękniejszych dworkach i pałacach Lubelszczyzny. Wymienić by należało m. in. Lubartów czy Kozłówka. Kozłówka nas zauroczyła, wnętrza pałacowe w stylu II cesarstwa, oryginalne wyposażenie z XIX-XX wieku z czasów I ordynata Kozłowieckiego, Zamoyskiego. Zwiedzaliśmy wiele miejsc pamięci narodowej m.in. legionistów, powstańców styczniowych.Trasa zlotowa prowadziła naszą grupę do Zamościa. Poznaliśmy tu zespół urbanistyczno-architektoniczny o wartości światowej. Wspaniały ratusz, kamienice ormiańskie czy rotundę mauzoleum martyrologi, arsenał. Jedziemy w kierunku Roztocza, krajobrazy nas tu wszystkich zauroczyły. Roztoczański Park Narodowy wiele parków krajobrazowych. Poznaliśmy rezerwaty przyrody Czartowe Pole, Szum. Górecko Kościelne słynie z kapliczki na wodzie, kościółek modrzewiowy z 1768 r. oraz dęby – pomniki przyrody, najgrubszy ma 7,4 m obwodu i liczy 900 lat W Zwierzyńcu – pomnik upamiętniający wytępienie szarańczy w 1711 r. jedyny taki na świecie. w Szczebrzeszynie podziwiamy pomnik bajkowego chrząszcza. Pod wodzą miejscowych przewodników poznaliśmy wiele, nie sposób wymienić wszystkiego. Ziemia Lubelska przyjęła nas bardzo gościnnie, żal było odjeżdżać. Za rok organizatorzy kolejnego Zlotu zapraszają do uroczego miasta jakim jest Jawor w woj.dolnośląskim. Zapraszamy gorąco bo jak zawsze kolejne zloty pozwalają nam lepiej poznać dany region. W zlocie uczestniczyli Czesław Wodecki, Danuta Wodecka i Jadwiga Cichy.

tekst: Czesław Wodecki; foto: Danuta Wodecka

15-19 sierpnia 2008

Lubelszczyzna

2008lubelszczyzna

Skład wycieczki: A. Włodarczyk, A. Tatarczyk, T. Lorenz i S. Ibrom
15 08 Początek wycieczki nie zapowiadał zbytniego optymizmu.W strugach deszczu i ulewy pakujemy rowery na samochód i wyruszamy na wycieczkę po Ziemi Lubelskiej. Po kilkudziesięciu kilometrach pogoda się przeciera i wygląda słońce, na naszych twarzach pojawia się uśmiech. Trasa była długa. Prowadziła przez Kraków, Rzeszów, Jarosław, Leżajsk do Krasnobrodu, w tym czasie zwiedzaliśmy zabytki do odznak krajoznawczych. Dojeżdżamy do Krasnobrodu w godzinach popołudniowych. Jedziemy na trasę rowerową do Józefowa i wracamy na nocleg.
16 08 Samochodem z rowerami wyjeżdżamy rano do Zamościa i zwiedzamy zabytki tego pięknego miasta. Dalej udajemy się do Zwierzyńca,zdejmujemy rowery i jedziemy na zwiedzanie Roztoczańskiego Parku Narodowego:rezerwat Jarugi,Wojda i dojeżdżamy do miejscowości Kosobudy. Staszek łapie gumę idziemy na plebanię po pieczątki i spotyka nas miła niespodzianka ze strony gospodyni i księdza proboszcza zostajemy zaproszeni na obiad: ciepła zupka i kiełbasa własnej roboty.Miło nam się gawędziło z księdzem ale musieliśmy jechać dalej Powrót na nocleg.
17 08 Samochodem jedziemy do Poleskiego Parku Narodowego.W Starym Załuczu zdejmujemy rowery i udajemy się scieżką dydaktyczną: „Dąb Dominik” nad jezioro Moszne. Zwiedziliśmy również Wytyczno i muzeum PPN. W godzinach popołudniowych jedziemy na nocleg do Chełmu.
18 08 Na rowerach jeżdżąc po mieście zwiedzamy kościoły i zabytki miasta Chełmu na różne odznaki turystyczne. Przyjeżdżamy również na bazę CZAK-u gdzie spotykamy Klizę Witolda.
Miłym zaskoczeniem dla nas było to, że specjalnie dla nas pojechał do domu po pieczątki rajdowe i odznaki, zweryfikował na miejscu z czego byliśmy bardzo zadowoleni. Po południu wyjechaliśmy w drogę powrotną. Nocleg w tym dniu – Nowa Słupia.
Dokwaterowani zostaliśmy do pokoju gdzie wcześniej przyjechała Agnieszka-rowerzystka z Łodzi. Objeżdżała woj. świętokrzyskie i wracała do domu. Do póżnych godzin nocnych rozmawialiśmy o rowerach i wycieczkach. Agnieszka była bardzo ciekawa naszej działalności jako komisji jak również zdobywania odznak. Na drugi dzień zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie
Na każdym kroku podkreślaliśmy przynależnośćdo Sokoła chodząc bądz jeżdżąc w naszych koszulkach. Byliśmy wszędzie rozpoznawalni.Zyczliwość ludzi napotkanych było widać na każdym kroku, a zainteresowanie nami duże.
19 08 Powrót do domu. Wycieczka udana, pogoda super.

tekst i foto: Andrzej Włodarczyk

19 kwietnia 2008

VII Zlot Obywateli Rzeczpospolitej Ptasiej w Słońsku

2008ptaki

Już po raz drugi Sokoły wyjechali na VII Zlot Obywateli Rzeczpospolitej Ptasiej w Słońsku który odbył się 19.04.2008. Ekipa w składzie:A.Włodarczyk,A.Styrnol,T.Lorenz.G.Socha wyjechała już w piątek 18.04 po drodze zwiedzaliśmy obiekty na odznakę Szl. Ryn.i Rat.w Polsce i R.O.T. Ziemi Gorzowskiej. Sam Zlot rozpoczął się o 11.00, 19 kwietnia wystąpieniem Prezydenta Rzeczpospolitej Ptasiej.
Program tego Zlotu był bardzo bogaty:
1.wręczenie paszportów honorowych obywatelom RP.
2.Informacja o płomykówce-ptaku roku 2008.
3.Teatralna sztuka w wykonaniu dzieci ze szkoły podstawowej w Słońsku.
4.Mini konkurs wiedzy o sowach Polski.
5.Wybory ptaka roku 2009-została wybrana czajka.
6.Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego.
7.Udział w wycieczce ornitologicznej na rozlewiska Ujście Warty i branie czynnego udziału w obserwacji ptaków.

Odbyła się również aukcja obrazów i innych przedmiotów związanych z ptakami. W tej aukcji braliśmy czynny udział; A.Styrnol i T.Lorenz stali się posiadaczami obrazów namalowanych przez uczniów ze Śląska. Były również pokazy multimedialne o sowach, płomykówce oraz wystawa fotografii “Najpiękniejsze Ptaki Pomorza”. Z tego Zlotu bardzo dużo wywieżliśmy dobrego, dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacjina temat sów ich życiu,gniazdowaniu i ochronie Myślę że w przyszłym roku również pojedziemy na Zlot Rzeczpospolitej Ptasiej w Słońsku. W niedzielę rano wyjechaliśmy w drogę powrotną zwiedzając zabytki.

tekst: Andrzej Włodarczyk, foto: Andrzej Styrnol

15-16 marca 2008

Drewniane Kościoły Opolszczyzny

2008drewopol

W dniach 15 -16 marca 2008 po raz czwarty wyjechaliśmy samochodem na Opolszczyznę na zwiedzanie kościołów drewnianych na odznakę Szlakiem Drewnianych Kościołów Opolszczyzny. Ekipa w skladzie: A. Włodarczyk, A. Tatarczyk, T. Lorenz i S. Ibrom miala za zadanie zwiedzenie 17 kościołów drewnianych rozrzuconych po całym województwie. W sobotę zwiedzilismy 10 kościołów natomiast na niedzielę pozostałe 7. Zadanie zostalo wykonane w 100% i tym samym zdobyliśmy złotą odznakę Szlakiem Drewnianych Kościołów Opolszczyzny. Nocleg mieliśmy na Górze Świętej Anny w schronisku młodzieżowym. W niedzielę rano braliśmy udział w nabożeństwie niedzieli palmowej. Pogoda dopisała, humory również i już wkrótce planujemy następny wyjazd.