20.04.2024 II Żorski rajd historyczny

W sobotę 20 kwietnia br. czterech Sokołów wybrało się na drugi rajd rowerowy szlakiem wojennej historii miasta Żory, którego tematem był „Żorski wrzesień 1939“. Rajd zorganizowany był przez K.T.K. „Wandrus“ Żory. W miejscu startu rajdu, którym był żorski rynek, komandor Paweł Hoinka opowiedział nam o działaniach wojennych w Żorach, jak wkroczyły wojska Wehrmachtu i gdzie przebiegały linie obrony. Przedstawił nam także trasę rajdu, w kontekście bitwy stoczonej 1 września 1939r. Po bardzo ciekawej prelekcji i wykonaniu pamiątkowego zdjęcia, w grupach wyruszyliśmy na 15 km trasę rowerową przez miejsca związane z bitwą, z metą w Parku Piaskownia, w dzielnicy Kleszczów. Na mecie zwiedzaliśmy wystawę uzbrojenia i wyposażenia militarnego udostępnioną przez Muzeum Wojny Obronnej Rybnik 39, a także kolekcję wojskowych rowerów stowarzyszenia „TRUPPENFAHRRAD“. Nie lada gratką był paradny przejazd Ochotniczego Szwadronu 3 Pułku Ułanów Śląskich. Pomimo zimnej i deszczowej aury, zmęczeni, ale i zadowoleni wróciliśmy do swoich domów.

13.04.2024 Arboretum Bramy Morawskiej

W kolejną kwietniową sobotę spotkaliśmy się w Radlinie na zbiórce, aby wyruszyć na wycieczkę rowerową do zagrody żubrów w Raciborzu-Brzeziu. Na miejscu zbiórki prowadzący wycieczkę ogłosił, że zagroda żubrów jest tymczasowo zamknięta i w zamian odwiedzimy Arboretum Bramy Morawskiej w Raciborzu-Oborze. Do Arboretum wybieramy drogę przez Głożyny, Rydułtowy, Krzyżkowice, Rzuchów, gdzie wjeżdżamy na ścieżkę rowerową, która przez Kornowac, Brzezie doprowadza nas do Obory. Na odpoczynek zatrzymujemy się w brzeskim lesie, przed zamkniętym wjazdem do zagrody żubrów i korzystając z chwili śpiewamy STO LAT naszemu urodzinowemu solenizantowi Jurkowi. W Arboretum kierujemy się do Zaczarowanego Ogrodu, gdzie znajduję się bardzo liczna kolekcja różnorodnej roślinności. Jedni udali się na spacer po ogrodzie i krocząc w labiryncie wykonanym z roślin iglastych, z bliska oglądali pięknie kwitnące wiśnie japońskie, śliwy, magnolie, róże i inne rośliny. Inni podziwiali jego piękno z tarasu widokowego, z którego rozciąga się wspaniały widok. Po zgrupowaniu się wszystkich na tarasie widokowym, kolega Sławek zrobił pamiątkowe zdjęcie, po czym udaliśmy się w drogę powrotną.

7.04.2024 Kalwaria Pszowska

W II Niedzielę Wielkanocy liczną gromadą Sokołów udaliśmy się do Kalwarii Pszowskiej, aby zobaczyć kolejny już raz murowane kaplice, poświęcone poszczególnym stacjom Drogi Krzyżowej Jezusa Chrystusa. Wyjątek stanowi stacja XII, którą tworzą trzy wysokie, drewniane krzyże z figurą Chrystusa na środkowym. Wszystkie kaplice wybudowane zostały i poświęcone w 1929r., a w latach 2010/11 gruntownie odnowione. Wpisane do rejestru zabytków województwa śląskiego, jako zespół zabudowań Pszowskiej Kalwarii.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy tradycyjnie od kaplicy stacji pierwszej Drogi Krzyżowej. Podążając po wyznaczonych i utwardzonych ścieżkach rozlokowanych na zboczach wzniesień porośniętych drzewami, podziwialiśmy niezwykłą architekturę kaplic. Większość z nich nawiązuje do stylu neobarokowego. Po dotarciu na szczyt wzgórza, gdzie znajdują się ostatnie kaplice kalwaryjskie, zatrzymaliśmy się przy stacji XII – „Pan Jezus na krzyżu umiera“, na krótką modlitwę za naszych zmarłych kolegów Sokołów.

6.04.2024 Rezerwat Łężczok

6.04.2024 to dobry dzień z rana ruszyć na dłuższą przejażdżkę. Tym razem jedziemy do Rezerwatu Przyrody – Łężczok. Tradycyjnie powinno padać, a tu zmiana – piękna pogoda. Ruszamy z Radlina, przez Pszów i Rydułtowy następnie Krzyżkowice, Pstrążnę, Lyski, lasem do Bogunic, a potem przez Górki Śląskie, Szymocice, aż do Rezerwatu. Tam udaliśmy się na wieży widokową, następnie do pomnika przyrody „Sobieski” i ruin Pałacyku Myśliwskiego. Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy w drogę powrotną.

23.03.2024 Żory Gichta

XXXIII Rajd Rowerowy Topnienie Marzanny na Gichcie za nami. Jak co roku,
w trzeciej dekadzie marca, miłośnicy roweru i turystyki rowerowej spotkali się
w żorskim Parku Piaskownia, aby pożegnać zimę i przywitać wiosnę.

Organizator Rajdu, Klub Turystyki Rowerowej „WANDRUS ŻORY“ podczas tego wydarzenia zorganizował i przeprowadził kilka konkursów zręcznościowych dla dzieci i dorosłych. Najważniejszym jednak był konkurs na „Najpiękniejszą Marzannę“.

Najlepsi w konkursach otrzymali medale i nagrody. Była też nagroda dla najliczniejszej rodziny oraz puchar dla najliczniejszej grupy zorganizowanej.

Piękna i słoneczna pogoda przyciągnęła na metę Rajdu ponad 350 osób, wśród których była kilkunastoosobawa grupa SOKOŁÓW.